West-Frisia

Van Breda onthand

De UCI haalt haar regels flink aan. Zij hebben niet alleen het ‘dalen op de stang’ verboden maar leggen ook de tijdrithouding met de ellenbogen op het stuur aan banden. Veel protest brak er los vanuit het profpeloton. Criticasters ondersteunen juist de maatregelen.

Waar renners vragen om meer veiligheid tijdens koersen zijn ook zij een speler. Een groot deel van de valpartijen komt immers door acties van renners. De strengere regels lijken dan ook een logische stap. Het verbieden van de ellenbogen op het stuur is niet voor het eerst. In de jaren negentig kwam het Cinelli stuurtje in zwang, waarmee renners met de handen in het stuurtje en ellenbogen op het stuur als een tijdrijder zich in het peloton konden bewegen. Met het oog op de tijdsduur tot remmen en de kans op valpartijen werd het stuurtje na een tweetal jaar verboden.

Ook het verbod op het dalen op de zitbuis lijkt een logische stap. Waar de profs zich (onterecht) een bepaalde handigheid toedichten, wordt de houding veelal gekopieerd door amateurs, junioren en nieuwelingen. Iedere afzink van een viaduct wordt aangegrepen om even lekker wankelend met de ballen op de buis te gaan zitten.

Voor een aantal renners is het verbod op de tijdrithouding tijdens gewone wegkoersen een flinke streep door de rekening. Een temporijder zoals Rick van Breda staat gekend om zijn aerohouding op de fiets. Een manier van koersen die al in veel succes resulteerde. “Ik moet helemaal opnieuw leren fietsen”, aldus de Noordkopper.